ÚNOS je dobový, žánrový hraný film, nakrútený na motívy spomienok mnohých na udalosti deväťdesiatych rokov. V novodobých dejinách sa krajiny rozdeleného Česko-Slovenska ocitli v situáciách, kedy pojmy zločin a štátna moc evokovali jedno a to isté. Hrozba toho, že sa ľudská túžba ovládať svoje okolie, panovať mu a vnucovať svoju vôľu zvrhne na teror, nikdy nepominie. Umenie má úlohu hovoriť o tom, o čom ostatní mlčia a odtabizovávať tajomstvá.
 
Na nový rok nájde novinárka Marta v záhradke rodičovského domu bratovu odrezanú hlavu zabalenú v igelitovom sáčku. V tomto okamihu netuší, že strašný nález ju vtiahne do príbehu, v ktorom sa mocou posadnutí predstavitelia novovzniknutého štátu neštítia žiadneho zločinu, aby sa udržali na svojich postoch a upevnili si pozíciu neobmedzovaných vládcov nad životmi a majetkom ostatných. 
 
Oskar, mladý agent Tajnej služby, gniavený svedomím a strachom, sa prizná vyšetrovateľovi Petrovi, že sa zavlečenia zúčastnil na priamy príkaz svojich nadriadených. Podozrenie okamžite padá na šéfa Tajných, ktorým, čo čert nechcel, je Predsedov Chalanisko. Oskar sa v strachu o svoj život s pomocou najlepšieho kamaráta Roba ukryje v cudzine a zdanlivo sa po ňom zľahne zem. V pátraní po ňom je úspešný iba český reportér, ktorý ho presvedčí, aby pricestoval do Prahy a priamo vo večerných správach informoval celú spoločnosť, ako únos naozaj prebiahal. Nik z nich si však neuvedomí, že spravodajská kamera nasnímala aj ešpézetku Robovho auta. V snahe zastrašiť Oskara a prinútiť ho zmeniť výpoveď sa predstavitelia moci nezastavia pred ničím. Robovo auto o niekoľko mesiacov vybuchne a dvadsaťpäťročný chlapec, jediný kontakt na Oskara, v ňom zhorí zaživa. 
 
Marta sa snaží domôcť spravodlivosti pre seba, pre mŕtveho, pre svojho zavraždeného brata a pre nás všetkých, ktorí sme mlčanlivými svedkami udalostí, na ktoré nikdy nesmieme zabudnúť.